Zorg
Wij vinden het van groot belang dat een kind zich goed kan ontwikkelen op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Veel informatie over de zorg bij ons op de Antoniusschool is beschreven in de schoolgids. Op deze pagina vindt u documenten en informatie over dyslexie, sociale veiligheid, passend onderwijs, voortgezet onderwijs en meer. U kunt navigeren door op de verschillende tabbladen te klikken.
Het zorgteam
Het bespreken van kinderen is een regelmatig terugkerend proces bij ons op school. Niet alleen de leerkracht en interne begeleider bespreken kinderen die specifieke zorg behoeven. Deze kinderen worden ook altijd besproken in het zorgteam van onze school. Dit team bestaat uit de intern begeleiders, de directie en de orthopedagoge van de Stichting Katholiek Onderwijs Aalsmeer. Indien dit aanpassingen aan het onderwijs van uw kind met zich meebrengt, worden ouders via de leerkracht op de hoogte gesteld van deze bespreking.
Op de Antoniusschool hebben wij veel leerkrachten die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van leerlingen. De zorg op de school wordt bewaakt door het Zorgteam. De samenstelling van het zorgteam is te zien op de teampagina
Het leerlingvolgsysteem
Digikeuzebord
In groep 1/2 wordt uw kind gevolgd door het leerlingvolgsysteem van Digikeuzebord.
Leerling in Beeld
Op de Antoniusschool werken wij vanaf groep 3 met het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar ontvangt u rapportage in de vorm van een leerlingprofiel.
In onderstaand document leest u hoe u de rapportage van Cito kunt lezen en hoe u het rapport kunt interpreteren.
Begeleidende brief bij Rapport en Leerling in Beeld 2023-2024Rapportage
In november ontvangen de kinderen vanaf groep 3 een tussenrapport. In maart komt het eerste rapport voor alle leerlingen vanaf groep 2. Aan het eind van het schooljaar ontvangen alle leerlingen hun tweede rapport.
Doorstroomtoets
In groep 8 maken de kinderen de Centrale Doorstroomtoets Leerling in Beeld. Uit deze toets volgt een schooladvies dat wij gebruiken bij het maken van het definitieve advies. Voor meer informatie, zie het kopje Voortgezet onderwijs.
Sociale veiligheid
De leerkrachten van de Antoniusschool zorgen er samen met het Sociaal Team voor dat de Antoniusschool een veilige omgeving is voor uw kind. In het sociaal veiligheidsplan leest u hoe wij dit doen.
Schoolveiligheidsplan 2023-2024Pestprotocol
In ons pestprotocol kunt u vinden hoe wij met pestgedrag omgaan.
PestprotocolMonitor sociale veiligheid
Twee keer per jaar monitoren wij de sociale veiligheid van onze leerlingen van de groepen 5 tot en met 8. Dit doen wij door middel van een vragenlijst van EigenwijzR die ons inzicht geeft in de veiligheidsbeleving op onze school. Leerkrachten en onze gedragsspecialist monitoren de resultaten.
Sociale vaardigheden
Passend onderwijs
Samen met andere scholen en het samenwerkingsverband Amstelronde werken wij elke dag aan passend onderwijs.
Amstelronde werkt aan passend onderwijs voor alle kinderen van vier tot twaalf jaar in de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel en Uithoorn. Op de website van Amstelronde kunt u lezen hoe scholen (extra) ondersteuning organiseren en welke plannen en ontwikkelingen er zijn.
Voortgezet onderwijs
Na groep 8 verlaat uw kind de Antoniusschool. In groep 8 wordt een schooladvies gegeven voor het voortgezet onderwijs. Hoe dit advies tot stand komt is te lezen in het volgende document:
Begeleidende brief bij rapport en Leerling in Beeld 2023-2024De Antoniusschool maakt in groep 8 de (verplichte) Doorstroomtoets van Cito Leerling in Beeld. Meer informatie leest u door op onderstaande link te klikken.
GGD en jeudhulpverlening
De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) ook wel schoolgezondheidszorg genoemd, is een onderdeel van de GGD Amsterdam. Zij zetten zich in voor een gezonde- en goede ontwikkeling van alle kinderen van 0 tot 19 jaar. De JGZ werkt samen met de Antoniusschool.
Onze ouder-kind coach vanuit de gemeente is Stella Kuiper. Zij kan meedenken over ondersteuning in het gezin, onderzoeksvragen of andere zaken die te maken hebben met de thuissituatie. Zij is te bereiken via s.kuiper@amstelveen.nl.
Medicijngebruik
Sinds het schooljaar 2019-2020 hebben wij een medicijnprotocol. Dit heeft als voordeel dat wij een eenduidige aanpak hanteren op de Antoniusschool.
Onze school hoort bij het bestuur van Stichting voor Katholiek Onderwijs in Aalsmeer. De SKOA volgt het standaard Model- protocol medische handelingen op scholen afkomstig van de website van de PO raad.
Dit protocol heeft als doel:
- Kinderen waarbij medisch handelen noodzakelijk is, zijn goed in beeld. Elke leerkracht weet wat er gedaan moet worden wanneer een noodsituatie zich voordoet. Denk hierbij aan een epileptische aanval of het hanteren van een epipen.
- Kinderen waarbij (incidentele) medicijnvertrekking nodig is op verzoek van de ouders, kunnen beter bediend worden door de leerkracht omdat zij goed op de hoogte zijn van de handeling die hij/zij uit moet voeren. Deze informatie krijgt de leerkracht doordat zij van de ouders een ingevuld formulier hebben gekregen waarop staat hoe en wat het kind toegediend moet krijgen. Denk hierbij aan antibiotica of methylfenidaat.
Wat vragen wij van u als ouders:
- Heeft u een kind waarbij juist medisch handelen noodzakelijk is, dan vult u jaarlijks aan het begin van het schooljaar, samen met de leerkracht een formulier in, waarbij u uw toelichting kunt geven. Zo is alle informatie actueel.
- Mocht uw kind (incidenteel) medicatie nodig hebben, dan vragen wij u dit formulier te downloaden en het tezamen met de medicatie aan de leerkracht van uw kind te geven.
Hieronder leest u het protocol medische handelingen van onze stichting.
De Doe-groep
Onze meer praktisch getalenteerde leerlingen in groep 8 (en eventueel groep 7) dagen wij uit door middel van het bezoeken van verschillende bedrijven. Bij deze bedrijven leren de kinderen dat er ook mooi werk te doen is met de handen.
De doelgroep voor onze Doe-groep zijn kinderen die uitstromen met een praktisch- of beroepsgerichtadvies en kinderen die we zouden willen beschrijven als echte ‘doeners’. Deze groep van ongeveer 8 kinderen worden begeleid door twee leerkrachten van de Antoniusschool.
Wij danken de bedrijven en lokale middenstand voor het meewerken aan deze ervaringen voor onze praktische leerlingen. Hieronder een rij met bedrijven die wij zeer dankbaar zijn.
- Brandweer Aalsmeer
- Bouwmensen Hoofddorp
- Welkoop Aalsmeer
- Holla Roses B.V.
- Uzepia Kudelstaart
- Ubink Cactussen
- Boerderij Straathof Amstelhoek
- Arjan Smit Hovenier
- Schijf Uithoorn
- Burgers Bouw
- Albert Heijn Wennekers
- Bunnik Brommelia
- en meer…
Wilt u ook meewerken aan dit initiatief? Neem contact met ons op via antonius@rkantonius.nl
Dyslexie
Definitie dyslexie: dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen).
Door de invoering van het passend onderwijs valt per 1 januari 2015 de dyslexiezorg onder de Jeugdwet. Dit betekent dat de dyslexiezorg niet meer door de zorgverzekeraar georganiseerd en gefinancierd wordt, maar door de gemeenten. Voor het verkrijgen van een dyslexieverklaring en eventuele behandeling zijn verschillende stappen nodig: signaleren, begeleiden, onderzoeken en verdere hulp.
Het is zaak om vroegtijdig te signaleren dat een kind lees- en spellingsproblemen heeft. De mogelijke signalen voor ouders en leerkrachten kunnen zijn:
- De leerling heeft al in een vroeg stadium problemen met het onthouden van dingen zoals namen, kleuren, versjes.
- De leerling heeft moeite met het herkennen van klanken (fonemisch bewustzijn).
- De leerling draait soms letters en cijfers om.
- Na intensieve training is er geen of nauwelijks vooruitgang op het gebied van lezen en spellen.
- Het niveau van lezen en spellen is na een vakantie lager dan voor de vakantie.
- De leerling verwerkt informatie langzamer dan leeftijdsgenoten.
- De leerling heeft soms moeite om op woorden te komen.
- De leerling heeft moeite met het automatiseren van optellen, aftrekken en tafels.
- Dyslexie komt bij meer familieleden voor.
Als lees/spellingsproblemen zijn gesignaleerd zal de school uw kind extra ondersteunen. De manier waarop dit gebeurt kan verschillen: groepsleerkrachten kunnen de begeleiding verzorgen, maar ook een remedial teacher of tutor kan worden ingezet hiervoor.
Als uw kind minimaal anderhalf jaar leesonderwijs heeft ontvangen en na intensieve begeleiding van minstens een half jaar blijkt dat er onvoldoende vooruitgang is geboekt, is doorverwijzing naar meer gespecialiseerde zorg aan de orde. Het schooldossier dient aan te tonen dat de vermoedens van dyslexie gegrond zijn en dat er voldoende extra hulp geboden is. In dat geval vindt er vergoede diagnostiek plaats door een gekwalificeerde zorgaanbieder*, gecontracteerd door de gemeente. Zo’n onderzoek omvat naast de didactische toetsen die de interne begeleiders op school afnemen, een intelligentieonderzoek en een aantal specifieke toetsen rond informatieverwerking, geheugen e.d. Als dyslexie wordt vastgesteld dan krijgt een leerling een dyslexieverklaring.
Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding van alle kinderen met dyslexie. Alleen als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie komt uw kind in aanmerking voor 45 – 60 behandelingen van een zorgaanbieder. Naast deze behandelingen krijgt uw kind huiswerk mee. Het is van essentieel belang dat zowel ouders als school nauw betrokken zijn bij de behandeling.
Ondanks de dyslexieverklaring komen niet alle kinderen in aanmerking voor specialistische zorg buiten school. Wel hebben ze recht op de compenserende en dispenserende maatregelen die geboden kunnen worden binnen school.
In overleg tussen de leerkracht, ouders en leerling worden de maatregelen ter verlichting en compensatie schriftelijk vastgelegd.
Voorbeelden van dispenserende en/of compenserende maatregelen bij een dyslexie-verklaring op spellinggebied:
- Extra (verlengde) instructie.
- Stellen op de computer.
- Spellingscontrole gebruiken op de computer.
- Minder maken van taallessen, en/of dit mondeling afmaken met een leerling.
- Bij zinnendictees alleen de dikgedrukte woorden opschrijven.
- Visuele ondersteuning van de spellingregels.
- Regelmatig gesprekken voeren met de leerling.
- Stellen voorbereiden met een woordspin.
- Werkstukken voorbereiden samen met de leerling. Tekst in het klad wordt meteen op de computer getypt.
- Werkstukken knippen en plakken op de computer.
- Spellingfouten negeren/gedifferentieerd beoordelen.
- Oefeningen meegeven naar huis voor het signaaldictee wordt afgenomen.
Voorbeelden van dispenserende/compenserende maatregelen bij een dyslexieverklaring op leesgebied:
- Voorlezen van een tekst door leerkracht of medeleerling. Dit geldt niet voor teksten en vragen van toetsen voor begrijpend lezen.
- Makkelijke boeken die qua inhoud aansluiten bij de leeftijd/interesse van de leerling.
- Extra leestijd.
- Extra (verlengde) instructie.
- Mondeling overhoren bij zaakvakken.
- Bij topografie niet teveel plaatsen in één keer vragen.
- We volgen de regels voor afname bij dyslecten vanuit Cito Leerling in Beeld.
Minimumdoel voor een dyslectische leerling (volgens het protocol leesproblemen en dyslexie): de leerling komt tot het niveau van functionele geletterdheid. Dit houdt in dat de leerling aan het einde van de basisschool een krant (globaal) moet kunnen lezen en de ondertiteling van een film moet kunnen volgen.
*De hoofdbehandelaars werken volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 2.0. De volgende beroepsgroepen zijn bevoegd om de behandeling uit te voeren: Een BIG- geregistreerd gezondheidspsycholoog, een NIP- geregistreerd kinder- en jeugdpsycholoog en een NVO- geregistreerd orthopedagoog-generalist. Als medebehandelaar kunnen een basispsycholoog en/of orthopedagoog en logopedist betrokken worden.
Bouw!
Bouw! is het effectieve computergestuurde interventieprogramma dat speciaal ontwikkeld is om kinderen die risico lopen op problemen met lezen en spellen, preventief (in groep 2 t/m 4) extra hulp te geven, actief ondersteund door tutors (ouders, oudere leerlingen, vrijwilligers of onderwijsassistenten).
Bouw! richt zich op tekenklankkoppeling, fonemisch bewustzijn en technisch lezen met als belangrijk doel: laaggeletterdheid en leesproblemen voorkomen.
- Bouw! kan leiden tot wel 50% minder leerlingen met leesproblemen en dyslexie.
- Bouw! is naast andere lesmethodes te gebruiken.
- Scholen die met Bouw! werken voldoen aan de eisen van zorgniveau 3 voor doorverwijzing naar diagnostiek dyslexie.
Op onze school zetten wij Bouw! preventief (groep 2) en remediërend (groep 3) in. De tutoren uit groep 7 en 8 ondersteunen twee keer per week de leerlingen die in Bouw! lezen.
Bent u nieuwsgierig geworden naar het programma? Bekijk dan deze uitleg van Bouw! Zo krijgt u een beeld van de werking van het programma.
Letterster lezen en spelling
In Letterster oefent de leerling met lezen en /of spelling. Leerlingen oefenen op een effectieve manier het eigen maken van de spellingregels met behulp van een gestructureerde aanpak (stappenplannen, klankenschema, uitlegvideo’s). In video’s geeft een orthopedagoog uitleg over de spellingregels. Op het gebied van lezen oefenen leerlingen met nauwkeurig en tempo lezen op basis van woord flitsen en tekst lezen.
Het programma is geschikt voor leerlingen van groep 4 tot en met 8 die (dreigen te) stagneren in hun lees- en/of spellingontwikkeling.
Oefenstof op maat
Letterster past de lesstof aan het niveau, het tempo en de vorderingen aan. Letterster is methode onafhankelijk en adaptief, dus leerlingen worden uitgedaagd op hun eigen niveau. Na elke oefening krijgt de leerling procesgerichte feedback.
Leerlingen oefenen periodes van 12 weken. In iedere week komt er een nieuwe pin, met de bijbehorende lessen, vrij. Na 12 weken vindt er een evaluatie plaats en wordt er een nieuw programma samengesteld voor de volgende periode.
Symbolen koppelen aan klanken
Letterster werkt met eenvoudige en logische symbolen die aan klanken zijn gekoppeld. Door deze symbolen is de leerling zich al bewust van het type klanken die er in het woord voorkomen voor hij of zij het woord gaat lezen of schrijven. In de praktijk blijkt dat de leerlingen snel de symbolen aan de bijbehorende klanken weten te koppelen en dat dit hen helpt te komen tot de juiste lees- en schrijfwijze.
Bent u nieuwsgierig geworden naar het programma? Bekijk dan deze uitleg. Zo krijgt u een beeld van de werking van het programma.