Geschiedenis

De Antoniusschool is opgericht in 1910. Toen was de naam St. Antoniusschool. De school is genoemd naar de heilige Antonius, een priester die in de dertiende eeuw in Portugal leefde. Omdat Antonius opkwam voor kinderen en vond dat kinderen beschermd moesten worden hebben veel scholen de naam Antonius gekregen.

Het schoolgebouw aan de Kudelstaartseweg circa 1957

Derde gebouw

Het eerste gebouw stond aan de Kudelstaartseweg, ongeveer waar nu Antoniushof is. De school telde zes lokalen en de gymlessen werden gegeven in het verenigingsgebouw naast de school. De kleuterschool is later opgericht. De kleuters vonden in eerste instantie een plekje op het podium van dit verenigingsgebouw en kregen vervolgens een eigen gebouw onder de naam Dwerghorst.

In 1976 verhuisde de lagere school naar de Mijnsherenweg 199. In die tijd lag deze plek aan de rand van het dorp. Ook in die tijd waren er drie scholen in Kudelstaart. De openbare school stond naast de Antoniusschool, de Christelijke school stond aan de Hoofdweg.

Sinds het schooljaar 2009/2010 is de school gehuisvest in de Rietlanden. De school is onderdeel van het gebouw “de Rietpluim”. In dit gebouw zijn ook de openbare school OBS Kudelstaart en kinderdagopvang van Solidoe gehuisvest en er is in het gebouw een gymzaal.

De school aan de Mijnsherenweg
Het gebouw "De Rietpluim"

Een nieuw logo

Sinds 2024 hebben wij een nieuw logo. De blauwe Antonius A heeft een moderne update gekregen.

Feest

In 2025 bestaan wij 115 jaar. Natuurlijk gaan wij dit vieren met onze kinderen.